Hecbanner

Het is maandag 22 oktober 2018, voor een tweede keer krijg ik na een korte ledenvergadering, de voorzittershamer in handen. Bijna unaniem ging men akkoord. Slechts één persoon (ik zal zijn naam niet noemen, maar we kunnen er een leuke quiz van maken) zat heftig gesticulerend, met duimpjes naar beneden zijn afkeuring kenbaar te maken. Dat ik toch zomaar een overhemd aan had getrokken...hoe pervers! Nadat ik in een eerdere periode 2007-2013 deze functie al mocht bekleden vraag ik me nu af, waar gaat het heen met onze club? Waar liggen de bedreigingen, maar vooral “waar liggen onze kansen”?

Voorzittergezocht

Als schaakclub heb je een mooi product in de aanbieding. Het schitterende, van traditie doordrenkte schaakspel. Maar tegelijkertijd ook een product dat moeilijk verkoopt in een maatschappij die vol is van keuzes in de vrijetijdsbesteding. Een maatschappij die volgens mij ook gekenmerkt wordt door oppervlakkigheid en een gebrek aan diepgang. Of het nu over het nieuws gaat, over de snelle visuele informatieverwerking…. Basis is, er moet snel maximaal gescoord worden met een minimale input. Daar ligt denk ik een kans. Het schaakspel is een uitstekend middel om diepgang te creëren. Een analytische blik te ontwikkelen. Ouders, leerkrachten en scholen in het algemeen zijn daar gevoelig voor.

Op het moment dat ik dit schrijf zitten er tien kinderen op onze schaakclub. Drie daarvan deden, op de avond van mijn hernieuwde voorzitterschap, voor het eerst mee aan de seniorencompetitie. Daar zie ik een mooi stukje symboliek. Het opleiden van nieuwe leden is één van de speerpunten van de visie die ik voor ogen heb. Nu in het 3e jaar van onze jeugdafdeling zijn er een paar kinderen klaar voor deze stap. En ja.. als senior heb je dan wel eens de pech dat je een partij moet spelen met een wat verkortere speelduur, maar dat is slechts een klein offer voor een gezonde toekomst van de vereniging.

Schakers hebben altijd uitgeblonken in het onzichtbaar zijn. Verscholen in donkere krochten en spelonken, ergens in hoekjes van grote gebouwen zitten zij, net als ongedierte onder een steen hun spel te spelen. Met een goede PR (Website, Facebook, Twitter, maar ook krant en buurtbladen) en netwerken (Buurtsportcoach, scholen) moeten we werken aan onze naamsbekendheid. Door onze activiteiten op scholen in Haaksbergen, Eibergen, Borculo, Buurse en Neede moet onze naamsbekendheid groeien. PR, essentieel voor onze club.

Onderscheidend (ten opzichte van andere verenigingen) wil ik dat onze club is op het gebied van moderne techniek en informatica. We hebben de beschikking over een groot scherm (uitermate handig bij trainingen, toernooien en indelingen van de interne competitie). We beschikken bij de jeugd over Chessity (online lesmogelijkheden) en die willen we verder uitbreiden. Het wifi-netwerk staat momenteel niet meer dan 1 apparaat toe. Wij willen er graag naar toe dat jeugdleden ook online opgaven kunnen maken op hun eigen device (laptop, tablet e.d.) Daarvoor moet er wel een goed wifi signaal worden aangelegd. Dat gaan we onderzoeken. Daarnaast hebben we nog niet zo lang geleden voor het eerst een online toernooi gespeeld op de website van Lichess.org. Dit platform levert zoveel moois en kost helemaal niets. Als moderne vereniging zou ik het prachtig vinden om ééns in de maand een online toernooi voor onze leden (jeugd en senioren tegelijk) een toernooi te spelen. Gewoon vanuit je eigen huis, met je eigen merk koffie en je kat op schoot (bijvoorbeeld..)

  • Jeugdafdeling uitbreiden, verbeteren en integreren
  • PR en naamsbekendheid vergroten
  • Transformeren naar een moderne vereniging met digitale (spel- en trainings)mogelijkheden

Als ik deze opsomming zo voor me zie, dan denk ik dat dit speerpunten zijn in het te vormen beleid om de schaakclub naar het volgende level te krijgen. Dat natuurlijk allemaal in de ons kenmerkende gezellige sfeer. Binnen een club staan de mensen centraal, zij zorgen voor de (ver-)binding. Dat blijft een voorwaarde om zo’n bovenstaand lijstje te kunnen volbrengen.


Forza HEC !  (de slogan die ik graag gebruikte in mijn vorige periode)